Vi har skrevet om dækindlæg før. Niklas Petersen er vores ekspert og han har prøvet flere forskellige indlæg, dog mest til MTB og Enduro. Læs hans artikler her og her. I denne artikel kigger vi på endnu et nyt mærke – Zero Flats – som Marker Scandinavia har fået til landet. Jeg har prøvet deres indlæg til graveldæk på 40 mm, men de leverer til alle dæk, lige fra 33mm cross til de brede endurodæk.
Tekst og fotos af Henrik Jappe
Dette dækindlæg er rundt og lavet af en slags skumgummi, som er relativt blødt og let at arbejde med. Ideen med dette indlæg er at undgå snake bites – gennemslag af dæk mod fælg – , samt at beskytte fælgen mod rødder og sten ved gennemslag. Ydermere kan du cykle hjem på det ved en større punktering, som sealanten ikke kan lukke – det er smart.
Zero Flats pakken består af sealant, to tubeless ventiler og selve indlægget til begge hjul
Hvad er rullemodstand egentlig?
Rullemodstand er varmeudvikling som følge af dækkets berøring med underlaget. Dækket slås ind og foldes ud når det rammer ujævnheder og det udvikler varme. Varmen er således lig det energitab, eller energibrug, der skal til at få cyklen over ujævnhederne.
Ved at minimere rullemodstanden fås mere fart og mindre energiforbrug. Det opnås ved at finde det bedste dæktryk til netop dig, dit dæk og dine tekniske evner, samt at bruge kroppen og evt. dæmpere på cyklen til at udjævne underlaget, så at sige. Er dæktrykket for højt springer dækket for voldsomt op igen, efter f.eks. at have ramt en rod, og det kræver meget energi at løfte både rytter og dæk. Kan man derimod får dækket til at rulle hen over rødder og sten, så er modstanden langt mindre. Den bedste metode til at finde dit sweet spot i dæktryk er at prøve det af. Det er let nok at føle sig frem. Prøv f.eks. alt for højt tryk, derefter alt for lavt, og så kan du derefter finde sweet spot et sted imellem de to yderpunkter.
Test set up.
Jeg har kørt med indlægget i bagdækket, men ikke i fordækket. Det skyldes jeg ønskede at afprøve forskellen, samt at fokusere på baghjulet, som oftest er det der slår sig på de bulede spor. Monteringen er der en fotoserie om herunder, men det er meget let og kan gøres med to dækjern af plastic. Afmontering er lidt sværere end uden indlæg, men kan også let gøres med to dækjern. Jeg har kørt med Vittoria Terreno Zero 40mm tubeless, med Zero Flats eget sealant. Testen er foregået på asfalt, grusveje, single tracks og udfordrende single tracks. Testen har varet tre måneder.
Konklusion.
Det virker 100% især når du ønsker at køre de tekniske spor. Med indlægget kan trykket i baghjulet køres lavere, uden at frygte for ødelagt fælg ved gennemslag. Ydermere så forringer indlægget ikke væsentligt på dækkets performance, men tilgengæld giver det lavere dæktryk mere greb i både sving, nedbremsninger og på de svære bakker op. Rødder og frekvente huller på sporet suges bedre op end uden indlæg, idet indlægget ved det lavere dæktryk, har en slags dæmpende virkning. Uden indlæg, og især med for højt dæktryk, så hopper baghjulet mere og grebet bliver dårligere. Forhjulet, uden indlæg, er lettere at styre udenom de værste huller og rødder, samt det er lettere kan suge ujævnheder op gennem arme og krop. Der er langt sværere på baghjulet.
Montering – fotoserie.
Afmontering